Home Inleiding emissie Kon. Beeltenis ontwerp Anne Velghe-Wi¶niewska / Introduction Royal Effigy designed by mrs Anne Velghe-Wi¶niewska Drukdatums 12F Velghe / printing dates 1e drukcylinder 13F Velghe / 1st printing cylinder

Velghe 13F - zonder bril / without spectacles

De 13F roserood werd op 10.031986 uitgegeven primair voor de laagste gewichtsklasse briefport binnenland. In dat kader was papier gewenst met een fosforescente substantie ten behoeve van de postmechanisatie.

In de loop der tijd zijn de volgende papiersoorten gebruikt:

periode papier maker
1986 februari - maart HF4 IIIp Harrison and Sons
1986 maart - juli HF5 III-80 Harrison and Sons
1986 juli - 1987 september SF7 IIIq Henry & Leigh Slater
1986 december - 1987 september SF9 III-80 Henry & Leigh Slater
1987 september - 1988 januari SF8 IIIp Henry & Leigh Slater
1988 februari - 1989 mei ; 1989 september HF4 IIIp Harrison and Sons
1988 maart ; 1989 mei - december HF5 III-80 Harrison and Sons

De 13F werd gedrukt bij de Zegelwerkplaats in Mechelen in rasterdiepdruk op de Goebel-drukpersen aan de rol. Net als de in 1982 uitgegeven 10F met de electromechanische cylindervervaardiging met behulp van een Hell Klischograph. De 13F heeft echter anders dan de 10F slechts twee zegels als origineel wat het sindsdien beproefde systeem oplevert van de oneven rijen (1e, 3e en 5e rij) geheel gelijk over de volle breedte resp. de even rijen (de 2e en 4e rij) gelijk.

The 13F olive-green was issued on 10.03.1986 primarily for inland letters at the lowest weight category. Thus the use of a phosphorescent substance was necessary to serve the posta. automation.

Consecutively the following types of paper have been used:

period paper manufacturer
1986 February - March HF4 IIIp Harrison and Sons
1986 March - July HF5 III-80 Harrison and Sons
1986 July - 1987 September SF7 IIIq Henry & Leigh Slater
1986 December - 1987 September SF9 III-80 Henry & Leigh Slater
1987 September - 1988 January SF8 IIIp Henry & Leigh Slater
1988 February - 1989 May ; 1989 September HF4 IIIp Harrison and Sons
1988 March ; 1989 May - December HF5 III-80 Harrison and Sons

The 13F has been printed by the Post Office Printing Works in Mechelen in photogravure on the Goebel reel-fed rotaries. Just like the 10F issued in 1982 the cylinders have been made using the electro-mechanical engraving of the Hell Helio Klischograph. Unlike the 10F the 13F had an original of only 2 stamp designs which resulted in the since know odd rows having exactly the same screen dot pattern and also the even rows have their own pattern.

De drukdatums vinden we op de linkervelrand naast de zegels 1 en/of 11, de veltelnummers naast de zegels 21/41. Onder zegels 46 vinden we de "paneel-nummers" 1 of 2. Op de rand met "2" vinden we tevens de registerbalken een schuine en een liggende. Bij het vel met '1' zijn de helft van deze balken zichtbaar op de bovenrand.

De cylinders van de 13F hebben het nummer staand. De veltelnummers worden voorafgegaan door een "B" (GOEBEL 2).

The printing dates can be found in the lefthand sheet-margin next to the stamp rows 1 and/or 2 (stamps 1 and/or 11). The sheet-count is next to the stamps 21/41 (rows 3/5) On the lower sheet-margin underneath stamp 46 the pane-nummer '1' or '2'. Where the '2' is, there are also the upper parts of the registration bar for the perforation . On the pane 1 sheet the other half of the registration bars can be seen on the top sheet margin.

The cylinders of the 13F have their pane-nummer upright. The sheet-count numbers were preceded by a 'B' (GOEBEL 2).


Zoals gebruikelijk binnen deze Velghe serie wordt uitgegaan van een zegelbeeld dat gedigitaliseerd 2 zegelbeelden oplevert. Vervolgens wordt met de Helio Klischograph de cylinder gegraveerd waarbij van links naar rechts en van boven naar onder wordt gegaan. Wordt tijdens het graveren bewust de ruimtes tussen de panelen 1 en 2 overgeslagen? Zo gedetailleerd is de informatie nooit geweest die we van De Post kregen (laat staan van de Schutter zelf).

Te constateren valt slechts dat de oneven rijen verschillen van de even rijen. Deze vaststellling heeft Eric Mesdagh al in 1989 kunnen doen. In de praktijk vinden we nieuwe cylinders door te letten op kleine verschillen qua rastering in de tekst cq de tekening onderdelen als kroon of 'X'. Wat niet in de tekening hoorde - bijvoorbeeld stofdeeltjes op het origineel gaat genadeloos mee met het graveren.

Bij de 13F is dit goed te zien bij cylinder 3. Eigenlijk kunnen we hier filatelistisch gezien spreken van een ander 'type'!

Bijna elke cylinder loopt nadat ze gegraveerd is (lichte) schade op danwel ontstaan er in de chroomlaag kleine blaasjes die openspringen. De plaats van deze kenmerken worden beschreven per zegelpaneel (1 of 2) en per zegelrij (1 t/m 5). In de praktijk is slechts materiaal bewaard van de 1e kolom - de kolom met op de velrand de drukdatum en de veltelnummers. Ook de zegel met eraan vast het paneel nummer is goed te vinden echter dan is het bijna nooit mogelijk om dat zegel exact te dateren. Hoogst uitzonderlijk is het kunnen bekijken van complete loketvellen!

Er zijn 5 cylinders gebruikt:

1e
van 21.02.1986 t/m 03.04.1986; voor méér details over de 1e cylinder
2e
van 10.04.1986 t/m 04.11.1986; voor méér details over de 2e cylinder
3e
19.11.1986; voor méér details over de 3e cylinder
4e
van 03.12.1986 t/m 19.08.1988; voor méér details over de 4e cylinder
5e
van 19.11.1988 t/m 07.12.1989; voor méér details over de 5e cylinder

As usual in this Velghe series the original image of the stamp results into 2 digital images. Subsequently the hell Helio Klischograph does the electro-mechanical engraving going from kleft ot right and from top to bottom. Wheter during the engraving the space between the panes was skipped is some detailed information we never had been able to acquire neither from De Post nor from de Schutter.

What can be stated is that the odd rows differ from the even rows. This was an observation made already in 1989 by Eric Mesdagh. We should be watching for minor difference in the screenpatterns in order to find new cylinders. In details like that of the crown or 'X'. Everything that doesn't belong to the design but was on the original somehow, will be copied mercilessly!

In the 13F a very good example is to been in cylinder 3. We might really speak of a completely new type!

Almost every cylinder will receive small damages after having been engraved. Mostly this will be burst-open bubbles in the chromium layer. All these characteristics will be described for each pane (1 and 2) and each row (1 to 5) separately. As we have material mainly from the 1st column (the one with the date and sheet count) the characteristic described will be originating from that part of the cylinder. It would be an exception to have had access to a complete sheet!

5 cylinders have been used:

1st
from 21.02.1986 till 03.04.1986; for more details about the 1st cylinder
2nd
from 10.04.1986 till 04.11.1986; for more details about the 2nd cylinder
3rd
19.11.1986; for more details about the 3rd cylinder
4th
from 03.12.1986 till 19.08.1988; for more details about the 4th cylinder
5th
from 19.11.1988 till 07.12.1989; for more details about the 5th cylinder


De mogelijk her-traceerbare kenmerken komen bij de cylinders 4 en 5 voor op plekken in de loketvellen die vallen buiten de 'datumstrook' van 5 met de drukdatum en vel-telnummer. Dit maakt het moeilijk om van een 'datumstrook' te bepalen of die hoort bij paneel 1 of paneel 2. En al helemaal als je slechts de drukdatum met bijbehorende zegel hebt. Voor cylinder 4 is zegel 11 absoluut een noodzaak!!

Most potentially retraceable characteristics for cylinders 4 and 5 can be found in the counter-sheets on places far away from the 'date strip' of 5 having the date printed and the sheet count. This makes it hard to tell by the 'date strip' whether they belong to pane 1 or to pane 2. And virtuallly impossible if you collect just the printing date and the stamp thatgoes with it. For the 4th cylinder you really need stamp 11 as well!!


cylinder oneven rijen / odd rows even rijen / even rows
1
2
3
4
5


cylinder oneven rijen / odd rows even rijen / even rows
1
2
3
4
5



Copyright © Rein Bakhuizen van den Brink
Last updated on 31 december 2007

Home Inleiding emissie Kon. Beeltenis ontwerp Anne Velghe-Wi¶niewska / Introduction Royal Effigy designed by mrs Anne Velghe-Wi¶niewska Drukdatums 12F Velghe / printing dates 1e drukcylinder 13F Velghe / 1st printing cylinder