|
Overzichtstabel
Automaat-boekjes, met Crouwel-zegels:
Nr Waarde Kleur A B
35 20a¼æ x
36 21a¼æ x
37 22a¼æ x
38 22b¼æ x
39 22c¼æ x
40 23a IIt met 40c R100 1e oplage,
deel 2e oplage
IIt met 40c R125 deel 2e oplage x
41 23b IIt met eerst
roselila later lila kaft
42 25a
43 26
44 27a
45 28a
46 33a
47 33b
|
Postzegels:
in rasterdiepdruk, met gegraveerde cylinders:
9 22cA = Harrison papier, gom D2b, raster 6.5/8
B = Harrison papier, gom D2b, raster 7/10
Nr Waarde Kleur tanding A B
21 5c grijs, volle vlag 4-z, ravel R
22 5c grijs, volle vlag 4-z, schp vel vel R
23 10c blauw 4-z, schp l vel R, L
24 25c roodviolet 4-z, p vel R
25 25c roodviolet 4-z, schp l vel R
26 55c groen 4-z,schp l vel R
27 60c groengeel 4-z, vel R
28 60c groengeel 4-z, schp l vel R
29 70c violet 4-z, p vel R x -
30 70c violet 4-z, schp l Rvel R x -
31 80c purper 4-z, p vel R
32 80c purper 4-z, schp l vel R
52 5c grijs, volle vlag 2-z, rol x
54 10c blauw 3-z-B pzb x
55 10c blauw 2-z, rol -
56 10c blauw 2-z-LB pzb x
58 25c roodviolet 2-z, rol -
60 60c groengeel 3-z-B pzb x
61 60c groengeel 2-z-LB pzb x
62 60c groengeel 2-z, rol x
64 70c violet 3-z-B pzb x
65 70c violet 3-z-O pzb x
66 70c violet 2-z-LO pzb x
67 70c violet 2-z, rol x -
69 80c purper 2-z, rol x
|
Automaat-boekjes:
Nr Waarde Kleur tanding A B
91 44a x
92 44b x
93 47a x
Verhuiskaart:
in offset
A = Papierrichting <->, formaat 102x148mm, raster 80
B = Papierrichting | , formaat 105x149mm, raster 80
Nr waarde kleur A B Papier Periode Opmerk.
doorzicht dikte
101 45c blauw x - 'IIIa 1980-81 3-talige
achterzijde
102 50c blauw x x IIIa,
'IIIa 1982-85 1-talige
achterzijde
103 55c groen x x 1986- 1-talige
achterzijde
in rasterdiepdruk, met
geëtste cylinders,
formaat 102x148mm
Nr waarde kleur Raster Druk x Papier 1Periode Opmerk.
richting doorzicht dikte
104 55c groen 125 R ingIIIa <-> ikte1989- 1-talige
achterzijde
|
Briefkaarten: in rasterdiepdruk, met gegraveerde cylinders, formaat 102x148mm Nr waarde kleur Raster Druk ingIIIa <->PapiertePeriode Opmerk. richting doorzicht dikte 108 60c geel ?/? R IIIa <-> ikte1991 fijn postcode kader 109 60c geel ?/? R <-> 1991 wijd postcode kader Wijziging Telefoonkaarten: 111 55c 112 60c |
|
Beknopte geschiedenis/achtergrond Algemeen Voor de waarden vanaf het binnenlands briefport is de beeltenis van H.M.de Koningin vereist. Meestal wordt voor de lagere waarden en daarmee de drukwerk zegels een cijfertekening gebruikt. Vanaf 1869 is dat al de traditie. In 1962 was het binnenlands briefport 12c en was de hoogste cijferwaarde nog maar 8c. Er was duidelijk een gaat tussen de cijfer- en de Koninginne-zegels. De uitgifte van de drie landschapszegels: 4, 6, 10c beoogde zowel te breken met de cijfertekening als ook om voor de drukwerk-zegels aansluiting te krijgen met de waarden in Koninginnetekening. De snelle stijging van de posttarieven vanaf 1964 en de geringe populariteit van de Landschapszegels haalde een streep door de rekening. Het bleef bij die drie waarden en nadat ook voor de 4 en 6c geen gebruiksmogelijkheden meer aanwezig waren, fungeerden de volgende zegels succesievelijk als "cijferwaarden". 5c van Krimpen
Een nieuwe serie in cijfertekening werd langzamerhand noodzakelijk. |
In 1974 werd een meervoudige opdracht verstrekt aan Willem Sandberg, Gerrit Noordzij, en Wim Crouwel. De beide laatsten hadden reeds hun sporen verdiend op het gebied van postzegelontwerpen. Van Sandberg en Crouwel verschenen in 1976 nog andere zegels. Overigens was er reeds in 1969 een meervoudige opdracht verstrekt aan Sandberg en Jurriaan Schrofer om cijferzegels te ontwerpen maar in verband met tariefwijzigingen is dat niet doorgegaan. Aangezien van Krimpen in 1958 was overleden waren er nieuw ontwerpen nodig voor cijferzegels. Bovendien werd nogal eens gesteld dat de door van Krimpen ontworpen cijferzegels zich niet leenden voor toepassing bij dubbele cijfers. [Christiaan de Moor, 1963] Toch zijn er in Nederlands Nieuw Guinea een 10 en 12 1/2c waarde verschenen! Over het totstandkomen van de ontwerpen is geschreven in het door de Staatsuitgeverij te Den Haag uitgegeven boekje "Nederlandse Postzegels 1977", een boek waarvan de vormgeving in handen was van Wim Crouwel zelf. In dat boek geven zowel Sandberg, Noordzij als Crouwel hun visie weer. Er was namelijk na het verstrekken van de opdracht een onderlinge afspraak gemaakt dat als er een publicatie over deze zegels zou komen dit in onderling overleg zou gebeuren, waarbij niet alleen de gekozen ontwerper, maar ook de twee mededingers aan het woord zouden komen. |
|
De visie van Sandberg: "ik had al eens, ik meen het was in 1969, een opdracht gehad om cijferzegels te ontwerpen, - een meervoudige opdracht van Jurriaan Schrofer en mij - maar terwijl ik aan die opdracht bezig was en een serie ontworpen had, veranderden de tarieven en bleef de zaak hangen -ik was daar niet rouwig om, want ik was niet tevreden met het resultaat van mijn pogingen - op 15 november 1974 kreeg ik een nieuwe opdracht, ditmaal samen met w.crouwel en g.noordzij - nu heb ik altijd al zo'n gekleurde rechthoek, rechts boven op een meestal rechthoekige envelop niet zo'n beste oplossing gevonden - bovendien wilde ik graag flink kleurige zegels maken, zodat wanneer iemand 's morgens zijn brievenbus opent en zijn post doorkijkt, hij een opgewekte indruk krijgt - bij het doorbladeren van letterproeven, leken mij de meeste cijfers al zo afgekloven, dat er weinig vreugde aan te beleven viel - waarom zou de PTT niet eens nieuwe cijfers brengen? |
Toen ik vroeger de affiches voor het stedelijk museum ontwierp deed ik dat gewoonlijk gedurende vergaderingen - zo'n gemurmel van stemmen op de achtergrond werkt op mij inspirerend - je moet alleen zorgen dat je geen voorzitter wordt.. want dan moet je opletten! een dergelijke atmosfeer vond ik op een bestuursvergadering in het museum van jeruzalem en het witte papier voor me inspireerde me om een beetje te gaan schetsen - ik begon met de "5" omdat die het meeste op cijferzegels voorkomt: eerst een korte dikke streep boven en daaronder een vorm die een beetje op een zwengel leek - al gauw zag ik, dat ik met diezelfde elementen een "2" kon maken - en dat lukte en zo ontstond gaandeweg de hele cijferserie - onderwijl besteedde ik veel aandacht aan de vorm van het wit tussen de cijfers - daarna krabde ik met de punt van een pennemes de vormen weg - daardoor verkreeg ik een ruwe contour, die ook paste bij de kartelrand van de zegels - op die manier maakte ik een soort sjablone, ik legde er een kleurenreproductie onder uit een catalogus, die ik bij me had - het resultaat was een serie sterk gekleurde zegels - thuis heb ik het project uitgewerkt en op schaal laten verkleinen: het was geworden wat ik me had voorgesteld -: geen rechthoek maar een sterk gekleurde vrije vorm van cijfers op witte grond in de rechterbovenhoek van de envelop - alleen het ontwerp heeft de PTT-directie niet kunnen behagen.. - en nu plak ik met plezier Wim Crouwel-zegels. |
|
Gerrit Noordzij: "Een ontwerp dat het helemaal van een opzienbarende vondst moet hebben, slijt snel. Het is net als een goede grap: je kunt er niet elke dag opnieuw mee aankomen. Een permanente postzegel moet wel tegen de dagelijkse ontmoeting bestand zijn. Daarvoor is het ontwerp in de eerste plaats aangewezen op de vorm en de onderlinge verhouding van de letters en de cijfers en op de indeling van het zegelvlak. Anders dan de cijferzegels van Jan van Krimpen, komt de nieuwe serie niet meer toe met een cijfer voor elke waarde. De nieuwe waarden geven grote verschillen in de vlakverdeling: het maakt veel uit of op de zegel 5, 10 of 45 staat. Het verschil verliest zijn betekenis wanneer de cijfers klein zijn ten opzichte van het vlak: of er een of twee cijfers in het vlak staan, het vlak blijft altijd groot ten opzichte van de waarde. Op deze manier zouden wij gemakkelijk een harmonieuze reeks kunnen maken. We kunnen ook het toonverschil tussen de cijfers en de achtergrond verkleinen. In die richting heb ik met de eerste versie van mijn ontwerp gezocht. |
Ik heb de cijfers in contour getekend. Dit contour steekt wel duidelijk tegen de achtergrond af, maar er komt nu ook achtergrond, in de vorm van het cijfer. De ingesloten vorm kan een andere kleur krijgen dan de rest van de achtergrond. Maar deze fleurige oplossing is ook een nieuwe bedreiging van de beoogde samenhang tussen de verschillende zegels. De contour wordt namelijk opgenomen in de lichtste kleur. Als de ondergrond lichter is dan de vorm binnen de contour, dan hoort de contour bij de achtergrond. Het cijfer ziet er mager uit, in het omgekeerde geval zien we de contour samen met de cijfervorm tegen de achtergrond afsteken; het cijfer maakt dan een zwaardere indruk. Als het echt om harmonie tussen de zegels gaat, dan zou dit verschijnsel ook overwogen moeten worden. Dat het resultaat mij niet beviel blijkt uit het feit dat ik de serie zowel in staand als liggend formaat geprobeerd heb. De cijfervorm was door de nadrukkelijke contouren versluierd en de toevallige vorm die uit het kleurverschil naar voren kwam was beneden de maat. Het ontwerp is onder de theoretische ballast bezweken. Dit onbehagen heeft mij weerhouden van verdere pogingen om het verschil in vlakverdeling te overbruggen. |
|
Het is interessant om te zien hoe Wim Crouwel in het uitgevoerde ontwerp deze brug geslagen heeft: de cijfers hebben dezelfde kleur en bijna hetzelfde toonverloop als de achtergrond. Daarmee is de harmonie in de vlakverdeling van de verschillende waarden verzekerd, terwijl de cijfers toch zo duidelijk mogelijk tegen de achtergrond afsteken door de omkering van het toonverloop. Bij mijn nieuwe opzet heb ik mij helemaal op de vorm van de letters toegelegd. De cijfers die uit mijn schetsen naar voren kwamen, heb ik -bijna zondermeer- in het vlak van de zegel gezet. Iedere waarde kreeg haar eigen vlakverdeling. Dezelfde compromisloze benadering leverde toch een serieverband op van solide ontwerpen. Nieuw is in deze ontwerpen het ct monogram. Ik vind de aanduiding "cent" overbodig, maar zo staat het nu eenmaal in de wet. Mijn eerste ontwerpen voldoen aan de letter van de wet: wie goed kijkt ontdekt een c in een hoekje. In de definitieve ontwerpen heb ik de voorgeschreven elementen loyaal verwerkt. Het is tenslotte niet zo interessant wat de ontwerper van zijn gegevens vindt; het komt er alleen maar op aan wat hij er mee doet. Dit beginsel geldt ook voor de cijfers; ik moet ze niet verzinnen, maar ik moet laten zien hoe ze zijn. Hoe zijn cijfers? Is de acht een krakeling, twee nullen op elkaar of een s die niet ophoudt? Het doet er niet toe welke acht wij de gewoonste vinden, altijd zal iemand onze keuze ongewoon vinden. Gewone cijfers bestaan niet. De vorm van de cijfers is grillig beweeglijk. Dat blijkt alleen al uit de veranderingen die de vier en de vijf sinds 1500 te zien gaven. De lettergieters hebben wel geprobeerd om de cijfers net als de letters in lood te laten stollen maar dat is niet gelukt, omdat bij de cijfers het handschrift in functie is gebleven. |
Onduidelijke letters proberen we te raden uit het verband van de tekst, maar cijfers lenen zich daar toe niet: Een onduidelijk cijfer is een gat in de informatie. Daarom bleef iedereen naar leesbare cijfers streven en, omdat er geen maatstaven voor de vorm waren, kon iedereen dat op zijn eigen manier doen. De drukletters kregen plichtmatig "bijpassende cijfers". Dit kwam er meestal op neer dat de cijfers naar de letters toegebogen werden. De eigen aard van de cijfers kwam daarbij niet tot zijn recht. Wij zouden gemakkelijk kunnen begrijpen dat cijfers om een andere benadering vragen dan letters, als wij ons alleen maar realiseren dat wij cijfers van boven naar beneden schrijven en van rechts naar links. Zulke voor de hand liggende verrassingen -er zijn er nog meer- hebben uiteraard hun neerslag in de vorm, en daarmee heeft de ontwerper pas een uitgangspunt. In het letterontwerp worden overeenkomstige vormen op elkaar afgestemd en verschillen benadrukt. Hier, net als alles vast schijnt te liggen, heeft de ontwerper de meeste verantwoordelijkheid. De vier en de acht hebben hun gemeenschappelijke vorm -het kruis- niet als een opgelegd gegeven, maar aleen op grond van mijn beoordeling. De ontwerper, die getroffen is door de overeenkomst tussen acht en drie of tussen acht en nul, zal tot een totaal andere uitkomst komen [ik moet er niet aan denken]. Van mijn cijfers staan alleen de een en de nul op de lijn, de zes en de acht steken er boven uit, de rest steekt er onder uit. In mijn eerste ontwerp was het gekleurde zegelvlak een dwangbuis dat deze verschillen onderdrukte. De cijfers van het definitieve ontwerp verdragen dit nadrukkelijke kader niet. Daarom heb ik het accent op het zegelvak weggelaten: de witte achtergrond gaat over in de witte zegelrand. |
|
Wim Crouwel: "Het was een uitdaging om cijferzegels te kunnen ontwerpen die de opvolgers moesten worden van de prachtige Van-Krimpenserie uit 1946. Dat het ontwerpen zou plaatsvinden in het kader van een meervoudige opdracht gaf nog een extra dimensie aan de uitdaging. Sandberg en Noordzij zouden ongetwijfeld tot totaal andere oplossingen komen; het kiezen zou niet zozeer moeten geschieden tussen drie variant series maar tussen drie opvattingen. De zegels zouden voor mij aan een drietal uitgangspunten moeten voldoen; ze zouden zeer duidelijk en zeer onderscheidbaar moeten zijn door middel van waarde-aanduiding en kleur, want een cijferzegel is primair een functioneel ding; de cijfer- en lettervormen zouden een eenvoudig mathematisch karakter moeten hebben om zich daarmee te kunnen distancieren van de van-Krimpenserie; de ontwerpen zouden een soort ruimtelijkheid moeten hebben die optisch vergrotend werkt. Vanzelfsprekend hebben deze specifieke uitgangspunten alles te maken met een aantal algemene principes die ik aan mijn werk ten grondslag probeer te leggen. Vormgeven zonder principes leidt uitsluitend tot mooimakerij, De enige eisen van PTT-zijde waren het formaat en de wens op per zegel zo mogelijk niet meer dan een kleur toe te passen. De cijfers kregen elk hun eigen breedte die mee wordt bepaald door de basisconstructie; de overgangen werden in een 45 graden verloop uitgevoerd. |
De plaatsing is asymmetrisch, steeds links op het veld met rechts de aanduiding voor cent. Met symmetrie heb ik altijd grote moeite; het is me te gemakkelijk, heeft gauw een versierend karakter en leidt meestal tot ongewenste monumentaliteit. Door achtergrond en cijfer- en letterbeelden in een verlopend raster uit te voeren en deze tegen elkaar in te gebruiken, ontstond de gewenste ruimtelijkheid. Voor deze ruimtelijkheid werden dus geen middelen als perspectief, horizon of schaduw toegepast; dit zijn schilderkunstige middelen die mijns insziens niet op een grafisch zegeltje thuishoren. De kleuren zijn op persoonlijke voorkeur gekozen en hebben een goed onderscheidend vermogen; het is een reeks naar het koele neigende kleuren zoals grijs, sepia, azuur- en korenbloemblauw en lila. Voor de laagste waarde [5cent] is opzettelijk het neutrale grijs gekozen, omdat deze zegel vooral als bijplakzegel fungeert en dus meer dan andere zegels, met alle denkbare kleuren gecombineerd zal worden. |
|
Voor de definitieve versie werd gekozen een ontwerp van W. Crouwel. Het cijfer- en lettertype dat Crouwel voor deze serie ontworpen heeft is ook toegepast bij de vignetten en het drukwerk van de Amphilex-tentoonstelling in 1976-77. Bij de Amphilex-postzegels zelf is dit cijfer- en lettertype niet gebruikt. Dit omdat de moderne cijfers en letters die voor het gezicht naar buiten van de tentoonstelling niet geschikt zijn op het kleine oppervlak van de zegels en niet passen bij de originele postzegels die afgebeeld worden. Op de velranden van deze Amphilex-zegels staan overigens wel telcijfers ontworpen door Crouwel. In de loop van 1976 kwamen de waarden 5, 10, 25, 40, en 45c gereed. In 1977 werd een tariefsverhoging verwacht per 1-1-78 (binnenlandse brief van 55c naar 60c) en werden oplagen van de 50c Crouwel aangemaakt. De tariefswijziging, per 1-1-78, ging niet door, echter per vergissing waren enkele rollen 50c verstuurd en in Groningen eind 1977 in omloop gebracht. Vlak voor de tariefswijziging per 7-1-80 kwamen de vellen en rollen 50c Crouwel algemeen aan het loket. |
In 1981 ging het binnenlands brieftarief van 60 naar 65c. Op 16-06-81 kwamen de Crouwel 55 en 60c uit ter vervanging van de overeenkomstige Juliana Regina zegels. Per 01-07-86 werd het binnenlandse brieftarief verhoogd van 70c naar 75c. De 65c werd hierbij als cijferzegel uitgegeven. Op 17-06-86 als rolzegel, op 19-08-86 als velzegel. Bij de tariefsverhoging van 1 juli 1991 verschenen twee nieuwe waarden, de 70 en 80c, terwijl de 60c weer terug in omloop kwam. In de voorafgaande periode was bij Joh. Enschedé en Zonen, de etserij vervangen door een afdeling electromechanische cylinder-gravering m.b.v. een Hell-Klischograph. De nieuwe waarden verschenen van het begin af met gegraveerde cylinders, en geleidelijk kwamen ook andere reeds eerder verschenen waarden uit met gegraveerde cylinders: 5, 10, 25, en 60c. |
2.1 60cAankondigingen/dienstorders/correspondentie
In de volgende Dienstorders aangekondigd:
DOH olgende D5, 10, 25, 40, 45c
50c
45c verhuiskaart
50c verhuiskaart
55c verhuiskaart
DOH 580 11-12-84
door PTT met laserprinter voorbedrukte
verhuiskaarten. Plus 25c per kaart, minimum
20 stuks
2.2 Verkrijgbaarheid/geldigheid
Vanaf Juni 1981 worden nieuwe permanente uitgiften op een en
dezelfde dag aan alle postinrichtingen verkrijgbaar gesteld.
3. Druktechnische gegevens
3.1. Verschijningsvorm
.1. Loketvellen van 10x2: 5-80c
.1. Automaatboekjes:10x2: 5, 10, 40, 45, 50, 55, 60c
.1. Rollen van 1000:
-loketafgifte : 5-80c
-automaten 40, 45, 50, 55, 60, 65c
Rollen van 5000/10000:
-postzegelplakmachines 5, 10, 25, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 80c
Bundels kaarten: ines 45, 50, 55c verhuiskaart
3.2.els Normering
Bij alle cylinders die traditioneel zijn geëtst hebben de loketvellen: basis naar
rechts. Echter vanaf medio 1991, bij de invoering van de gegraveerde cylinders
voor de Crouwel-cijfertekening is dit gewijzigd: basis naar links. Aan de stand
van de telcijfers t.o.v. de zegels is onmiddellijk te zien of we met geëtste of
gegraveerde zegels te maken hebben.
Automaatboekjes: ongenormeerd
Net als bij de loketvellen hebben de traditioneel vervaardigde cylinders voor de
rolzegels: basis naar rechts. Echter vanaf medio 1991, voor de gegraveerde
cylinders is dit gewijzigd: basis naar links.
Verhuiskaarten: ongenormeerd
Telefoonkaarten: ongenormeerd
3.3.foonDruk/drukrichting/rasters/drukvormen
Rasterdiepdruk, geëtst aan de rol,op de Regina
terdi5-60c [zowel vel als rol]
terdipzb 20a, 21a, 22a-c, 23a-b, 25a, 26a, 27a, 28a, 33b
Vanaf april 1977 een betere presseur, tegendrukcylinder, in gebruik.
Rasterdiepdruk, geëtst aan de rol op de Chambon
erdi5-60c, exc. 40c [alle vel]
Rasterdiepdruk, geëtst aan de rol op de GOEBEL
10c, 55c, 65c [vel]
25c, 55c [rol]
pzb 33a, verhuiskaart 55c
Rasterdiepdruk, gegraveerd aan de rol op de GOEBEL
10c, 25c, 60c, 70c, 80c [vel, rol]
pzb 44a, 44b, 47a, briefkaart 60c
Offset-druk, met velinleg
de verhuiskaarten van 45, 50 en 55c
Rasters:
Bij de geëtste cylinders is aanvankelijk raster 100 gebruikt. Voor de cylinders
tussen 1977 en 1991 werd raster 125 gehanteerd. Sommige cylinders bleven
gedurende de hele periode 1976-91 doordraaien: 10c LR1. Bij de gegraveerde
cylinders zijn twee instellingen gebruikt: met rasternotatie 7/10 resp. 6.5/8
[alleen de 70c].
De in offset uitgevoerde verhuiskaarten hebben raster 80.
Drukrichtingen:
Drukrichting: L of R voor de vellen en rollen, B en O voor de boekjes, en R
voor de verhuiskaart en briefkaart [op de GOEBEL gedrukt].
Drukvormen(=cylinders):
Loketvellen:cyli2x10x20 alle waarden Regina,
n:cyli10x20 5-60c [exc. 40] Chambon,
n:cyli2x10x20 alle waarden [exc. 40c] GOEBEL
Automaatboekjes:2x10x20 2x11
Rollen:tboekjes:2x10x21 alle waarden
Verhuiskaarten::tot in 1986 7x7 groot, daarna 4x8. Sinds 1984 ook
drukvellen waarbij 4 kaarten precies (!eacutus)(!eacutus)n A4 zijn. De
afmetingen per kaart zijn een fractie anders, de
papierrichting is | in plaats van <->. Deze kaarten zijn
door de PTT voorbedrukt met de adresgegevens van
degene die ze bestelt.
Telefoonkaarten: drukvellen 6x6. 3.4. Perforatie/formaat Voor de velzegels kamtanding AA = 13 1/2:12 3/4 14/16 op de Regina (5-65c) resp. scheerperforaat A = 13 1/2:12 3/4 14/16 op de Chambon (5-60c, exc. 40, 65c) en de GOEBEL. Anders dan bij de voorgaande emissies die op de Regina zijn gedrukt, loopt de perforatie in de zijranden nu overal 2 gaten door. Bij de 55c is een [deel]oplage bekend met geen enkel gat in de zijranden. De rolzegels zijn aan de korte zijde getand: 13 1/2 met de anders op de snijranden te verschijnen pennen eruit gehaald. De oorspronkelijke tot dit perforaat horende lange zijde 12 3/4 is nog slechts op de onversneden zegelbanen te constateren waar deze voorkomt in de velranden. Voor het gebruik op de GOEBEL zijn aparte trommels gemaakt: vanaf de 25c vel [oct'85 ->] en de 55c vel [jan'86 ->].Voor de boekjes is een H-vormige kam, welke gewoonlijk geheel binnen het boekje valt, gebruikt. Bij een te lange of te korte slag kan de correctietand net binnen het boekje vallen. Vanaf boekje 33a zijn er ook aparte trommels voor op de GOEBEL. Met ingang van boekje 33b is de perforatie tussen de linker- en rechterbaanhelft weggehaald. 3.5. Velrandbijzonderheden Telcijfers, ontworpen door W. Crouwel, 1-20 en 20-1 op de zijranden. De etsingnummers staan boven zegel 6, de etsingletters boven zegel 5. Bij de gegraveerde cylinders staan de cylindernummers onder zegel 200. De nummers gaan altijd vergezeld van een L [=links] of R [=rechts] ervoor. Snij-wiggen [Regina, GOEBEL] resp. snij-aambeelden [Chambon] boven 5/6, en onder 195/196. Registerstrepen op de brug tussen linker- en rechter-vel, op de kruising met opeenvolgende drukvellen. [GZV]-artikelnummers vanaf medio 1988, als eerste bij de 65c [LR 3] naast zegels 199-200, later bij de gegraveerde zegels onder de zegels 191 en 192: 3.6. Papier/coating/gom zie de tabellen Dikte en gewicht variëren nog al in de tijd. Het onderzoek van Th. de Klaver dat overigens geen rekening houdt met papierdoorzicht komt op: 77.8gr/m2 gemiddeld voor de velzegels [zonder gom] in 1976-78, 74.0gr/m2 gemiddeld voor de velzegels [zonder gom] in 1977-80 De gomlaag weeg gemiddeld 19.0gr/m2 in de periode 1976-1980. Vanaf 1980 [bij een andere gomsoort D2b] zijn de gemiddelden: 87.3gr/m2 voor het papier en 10gr/m2 voor de gomlaag. Bij de metingen van het papier wordt de inkt meegewogen. Medio 1980 naast Harrison D2 gom (=D2a) ook Delft Nationaal D2 (=D2b), daarna uitsluitend D2b. De gomkleur bij D2b wordt mettertijd steeds bleker en de in het begin nog redelijk duidelijke vlekken ook steeds minder opvallend. |
|
Coated Papers Ltd: De Nederlandse zegels worden al ruim tien jaar bijna uitsluitend gedrukt op papier dat betrokken wordt van Harrison and Sons, Ltd. Om niet gebonden te zijn aan slechts één leverancier heeft Dienst Zegelwaarden rondgekeken naar mogelijke andere leveranciers. Hun oog is daarbij gevallen op Coated Papers Ltd, eveneens uit Engeland, welke ondermeer papier levert aan House of Questa [naast Harrison and Sons, één van de drukkers van de Engelse zegels], en aan de Zuid Afrikaanse Staatsdrukkerij in Pretoria [welke om en om papier van HS en CP gebruikt]. Bestelling 806 van 1 juni 1987 voor de 55ct Crouwel is voor een groot deel gedrukt op papier van Coated Papers, voor de rest op papier van Harrison and Sons. Gebruikt is cylinder L/R 2 met een bijgegraveerde schuine balk boven zegel 10 van het linkervel. Drukrichting is R, scheerperforaat op de GOEBEL, datum accoord op modelvellen: 6 october 1987. Harrison and Sons: papier-doorzicht IIIp, glansdiagonalen -60/40. Coated Papers: papier-doorzicht 'III??, een +40 graden diagonaal is zwak te zien aan de gomzijde, geen glansdiagonalen te zien aan de beeldzijde wel een vage horiz./vertic. structuur. De intensiteit van de witmaker in de coating is onder de UV-lamp bij Coated Papers een stuk minder dan bij Harrison and Sons. Echter gezien de variatie die het Harrison papier daar zelf in heeft is dat geen bruikbaar kenmerk. Volgens de "geschiedeniskaart" zijn de afleverings-gegevens als volgt: 1e aflevering 14-10-87 [HS] en 13-01-88 [CP], aantal gaaf 257.306 [HS] en 163.910 [CP]. |
3.7.ErroVelpositie-kenmerken
4. oplaag-gegevens
4.1.ag-gOplaag- en bestellingen-cijfers
bestel-g aflever-steknipgen-opl.ers vernietigd
nr datum aantal 1e datumteaantaln-opl.ers lettertiin 19..
Velzegels:
Bestelling Afgeleverd Ets Druk Raster Papier Gom Corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf nr richting tand
5c
40 29-12 204574 08-06 14-06-76 164582 LR 1 R 100 IIIa -45/45 D2a R
264 15-09 203194 20-09 22-09-76 178288 LR 1 R 100 IIIa -45/45 D2a R
219 30-07 099470 31-10 02-11-79 091208 LR 2 R 125 IIIa -45/45 D2a L
248 12-09 200016 - 10-01-80 183554 LR 2 R 125 IIIa -45/45 D2a? ?
313 12-11 199540 31-01 07-02-80 174856 LR 2 R 125 IIIa -45/45 D2b? R
354 08-01-80 ingetrokken
614 05-11 313319 30-01 04-02-81 291906 LR 2 L 125 IIIa -70/20 D2b L
- A R 125 IIIa -45/45 D2b schp
708 04-02 317082 24-04 29-04-81 285056 A R 125 IIIa -70/20 D2b schp
674 14-07 300000 16-07 18-08-86 277656 LR 2 R 125 III-80 -45/45 D2b R
10c
41 29-12 101270 18-05 02-06-76 084261 LR 1 R 100 IIIa -45/45 D2a R
234 08-07 200060 13-09 16-09-76 181270 LR 1 L 100 IIIa -45/45 D2a L
671 09-02 198454 22-02 01-03-78 166892 LR 1 L 100 IIIa -45/45 D2a L
280 10-10 202528 05-02 08-02-80 185279 LR 1 R 100 IIIa -45/45 D2b R
396 12-02-80 ingetrokken
709 09-02 300522 10-04 15-04-81 265956 LR 1 R 100 IIIa -70/20 D2b L
181 18-02 278276 17-06 22-06-83 269131 A R 125 IIIb -70/20 D2b schp
27-06 B R 125 IIIb -70/20 D2b schp
455 14-02 300000 01-07 03-07-85 281552 LR 1 R 100 III-80 -45/45 D2b R
822 31-08 300000 15/ 20-10-87 294156 LR 1 R 100 IIIp -70/30 D2b schp
16-10
? nr in de kolom correctie-tand betekent dat aan de hand van het modelvel niets te
constateren viel.
- nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn,
-*nr dat het modelvel in het Postmuseum is, niet bij de Dienst Zegelwaarden.
Velzegels:
Bestelling Afgeleverd Etsnr Druk Raster Papier Gom Corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf richting tand
25c
42 29-12 198338 02-06 04-06-76 159459 LR 1 R 100 IIIa -45/45 D2a R
441 08-04 108873 12-06/
11/
12-09 05-06-80 094254 A R 125 IIIa -70/20 D2b schp
145 21-10 274082 10-12 16-12-82 250914 LR 1 R 100 IIIb -70/20 D2b R
- LR 1 R 100 IIIa -70/20 D2b
80227 09-09 100000 21-10 27-10-88 130570 LR 1 R 100 III-80 -60/40 D2b R
- LR 2 R 100 III-80 -60/40 D2b R
40c
14 10-11 300814 30-08 03-09-76 233437 LR 1 R 100 IIIa -45/45 D2a R
-* [12000] LR 2 L 100 IIIa -45/45 D2a ?
263 15-09 299998 22-09 27-09-76 250995 LR 3 R 100 IIIa -45/45 D2a R
442 03-03 305680 21-04 26-04-77 271301 LR 3 R 100 IIIa -45/45 D2a R
LR 3 R 100 IIIa -60/30 D2a ?
529 28-07 199992 30-09 04-10-77 186751 LR 3 L 100 IIIa -45/45 D2a L
797 20-04 197556 27-04 03-05-78 184302 LR 3 R 100 IIIa -45/45 D2a R
?*nr in de kolom correctie-tand betekent dat aan de hand van het modelvel niets te
constateren viel.
-*nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn.
-*nr dat het modelvel in het Postmuseum is, niet bij de Dienst Zegelwaarden.
Velzegels:
Bestelling Afgeleverd Etsnr Druk Raster Papier Gom Corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf richting tand
45c
1000 28-10 297002 05-10 11-10-76 282002 LR 2 R 100 IIIa -45/45 D2a R
319 29-11 299458 22-12 03-01-77 263633 LR 2 R 100 IIIa -45/45 D2a R
- LR 2 L 100 IIIa -45/45 D2a ?
383 02-02 305388 11-03 15-03-77 276941 LR 3 R 125 IIIa -45/45 D2a R
530 28-07 299290 04-10 07-10-77 251623 LR 3 L 125 IIIa -45/45 D2a L
589 07-10 300634 14-10 20-10-77 262850 LR 3 R 125 IIIs -45/45 D2a R
281 10-10 016245 - 01-02-80 proef met scheerperforaat
312 12-11 304372 23-11 28-11-79 268158 LR 4 L 125 IIIa -45/45 D2a R
617 05-11 309984 24-12 31-12-80 258756 A L 125 IIIa -70/20 D2b schp
833 20-10 211981 27-08 02-09-81 174257 A R 125 IIIa -70/20 D2b schp
01-09 B R 125 IIIa -70/20 D2b schp
940 22-12 103337 22-12 04-01-82 099103 B R 125 IIIa -70/20 D2b schp
Etsingnummer LR 1 van de 45c werd niet gebruikt wegens technische
moeilijkheden met de cylinder.
50c
370 17-01 294986 - 21-06-77 253992 LR 1 L 125 IIIa -60/30 D2a L
- LR 1 R 125 IIIa -60/30 D2a ?
396 08-02-77 300000 vervallen
247 12-09 299006 10-12 21-12-79 262006 LR 1 R 125 IIIa -45/45 D2a L
355 08-01 304468 20-02 25-02-80 271452 LR 1 L 125 IIIa -45/45 D2b L
933 13-12 282958 02-02 04-02-82 264556 LR 1 R 125 IIIa -45/45 D2b R
- LR 1 R 125 IIIa -70/25 D2b ?
72 22-06 320037 25/
26-11 03-12-82 305291 LR 1 R 125 IIIb -70/25 D2b R
182 18-02 287872 13-07 -83 268204 B R 125 IIIb -70/20 D2b schp
14-09 -83 C R 125 IIIa -70/20 D2b schp
- C R 125 IIIa -45/45 D2b schp
281 10-11 300000 06-02 -84 284168 LR 2 L 125 III-80 -70/20 D2b R
- -84 LR 2 R 125 III-80 -70/20 D2b ?
25-01 -84 LR 3 R 125 III-80 -70/20 D2b R
16/
17-02 -84 LR 3 R 125 III-80 -70/20 D2b R
#412 12-12 300000 13-12 17-12-84 289006 LR 3 R 125 IIIq -45/45 D2b R
456 14-02 300000 21/ LR 3 R 125 III-80 -45/45 D2b R
25-03 -85 280350
521 26-06 300000 - -85 vervallen
#*nr gegevens staan ook op de geschiedeniskaart van de 25c, daar gaaf: 298224!
?*nr in de kolom correctie-tand betekent dat aan de hand van het modelvel niets te
constateren viel.
-*nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn,
-*nr dat het modelvel in het Postmuseum is, niet bij de Dienst Zegelwaarden.
Velzegels:
Bestelling Afgeleverd Etsnr Druk Raster Papier Gom Corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf richting tand
55c
717 03-03 296186 11-05 18-05-81 267002 LR 1 L 125 IIIa -45/45 D2b L
895 13-11 324252 25-11 03-12-81 175008 A R 125 IIIa -70/20 D2b schp
04-12 B R 125 IIIa -70/20 D2b schp
-* C R 125 IIIa -70/20 D2b schp
592 01-01 300000 24+25
-02 27-02-86 278156 LR 2 R 125 IIIp -55/40 D2b schp
678 23-07 300000 08/
09-10 16-10-86 290856 LR 2 R 125 I-45/45 -45/45 D2b schp
732 04-12 300000 19-12 -86 265206 LR 2 R 125 III-80 -45/45 D2b schp
806 01-06 300000 06-10 14-10-87 257306 LR 2 R 125 IIIp -60/40 D2b schp
06-10 13-01-88 163910 LR 2 R 125 CP D2b schp
18 25-01 -90 + LR 4 R 125 IIIp -45/45 D2b schp
60c
718 03-03 327000 - 11-05-81 272802 LR 1 L 125 IIIa -45/45 D2b L
R 125 IIIa -70/20 D2b ?
40 24-05 317694 15-06 21-06-82 299456 A R 125 'IIIa -60/30 D2b schp
73 22-06 309893 13/ 19-10-82 293855 A R 125 IIIb -70/20 D2b schp
14-10 scheergom
163 13-12 316252 12-01 18-01-83 302468 LR 1 R 125 IIIa -70/20 D2b R
183 18-02 284661 01/
06-04 -83 256253 A R 125 IIIb -70/20 D2b schp
271 12-10 300000 17-11 21-11-83 282131 LR 1 R 125 III-80 -70/20 D2b R
293 18-01 300000 26-01 30-01-84 281036 LR 1 R 125 III-80 -70/20 D2b R
387 14-09 300000 26-10 02-11-84 291406 LR 1 R 125 III-80 -45/45 D2b R
433 17-01 300000 13-03 15-03-85 293786 LR 1 R 125 IIIq -45/45 D2b R
519 26-06 300000 18-09 21-09-85 277791 LR 1 R 125 III-80 -45/45 D2b R
?*nr in de kolom correctie-tand betekent dat aan de hand van het modelvel niets te
constateren viel.
-*nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn, of de oplage
nog te recent.
-*nr dat het modelvel in het Postmuseum is, niet bij de Dienst Zegelwaarden.
+*nr GZV-artikelnummer: 100008 onder zegels 191-193, ets.nr onder 200
Velzegels:
Bestelling Afgeleverd Etsnr Druk Raster Papier Gom Corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf richting tand
65c
593 03-01 300000 02-05 04-05-86 280306 LR 1 R 125 III-80 -45/45 D2b schp
06-05 LR 1 R 125 III-80 -45/45 D2b schp
694 09-09 300000 03-10 07-10-86 289510 LR 1 R 125 III-80 -45/45 D2b schp
823 31-08 300000 09/
10-11 12-11-87 296156 LR 2 L 125 IIIp -45/45 D2b L
80005 14-01 300000 02/
04-03 08-03-88 300510 LR 3 L 125 IIIp -70/30 D2b schp
900042 01-06 -89 LR 4 R 125 IIIp -70/30 D2b schp
10-07 -89 + LR 6 R 125 IIIp -70/30 D2b schp
12-07 -89 LR 6 R 125 IIIp -70/30 D2b schp
90208 02-11 -89 LR 6 R 125 III-80 -45/45 D2b schp
218 [60] 11-10 -90 LR 6 R 125 III-80 -45/45 D2b schp
?*nr in de kolom correctie-tand betekent dat aan de hand van het modelvel niets te
constateren viel.
-*nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn.
+*nr GZV-artikelnummer: 100080 onder zegels 191-193, ets.nr onder 200
Velzegels:
Bestelling Afgeleverd Etsnr Druk Raster Papier Gom Corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf richting tand
75c turquoise
non-emis
Rolzegels:
bestelling aflevering rug- druk- papier gom corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf nr richting raster tand
5c
43 29-12 9.403+942 12-05 14-05-76 7.800+1 k1 L 100 IIIa -45/45 D2a L
382 26-01 9.503+650 18-02 22-02-77 7.341+2 k1 L 125 IIIa -45/45 D2a L
614 02-11 15.940+810 21-12 23-12-77 13.732+1 k2 L 125 IIIa -45/45 D2a L
804 25-04 18.548+240 11-05 16-05-78 16.842+2 k2 L 125 IIIa -45/45 D2a L
999 28-12 19.050+820 07-02 14-02-79 14.865+1 k2 L 125 IIIs -45/45 D2a L
220 10-08 20.799+570 05-11 07-11-79 18.755+2 k2 L 125 IIIa -45/45 D2a L
398 12-02 35.860+760 19-05 20-05-80 31.830+1 k2 L 125 IIIa -45/45 D2b L
348 24-04 5.000 08-06 19-06-84 6.450+1 k2 L 125 III-80 -45/45 D2b L
529 26-08 10.000 17-10 21-10-85 11.650+1 k2 L 125 IIIp -45/45 D2b L
Er zijn 4 cylinders gebruikt: 1e cylinder voor bestelling 43, met R100. De 2e cylinder, met R125,
[G7], voor bestelling 382 met modelvel 18-02-77, hiervan is geen oplage gedraaid, met praktische
dezelfde kenmerken wel een modelvel van 21/22-02-77, en later voor bestelling 614.
De 3e cylinder met R125 voor bestelling 804 en 999, de horizontale registerbalk zit iets te hoog,
niet tussen de rijen in.
De 4e cylinder met R125 voor bestelling 220 en volgende, de horizontale registerbalk weer normaal
tussen de rijen in.
10c
44 29-12 10.417+830 10-05 13-05-76 9.568+1 k1 L 100 IIIa -45/45 D2a L
610 02-11 10.130+390 22-11 30-11-77 8.819+1 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
399 12-02 17.620+830 25-02 27-02-80 15.075+1 k2 L 100 IIIa -45/45 D2b L
194 23-03 11.411+700 11-04 21-04-83 10.020+3 k2 L 100 IIIb -45/45 D2b L
- k2 L 100 IIIb -70/20 D2b
388 14-09 10.000 14-11 15-11-84 15.530+1 k2 L 100 IIIq -45/45 D2b L
410 06-12 4.000$ 18-12 19-12-84 4.52$+1 k2 L 100 IIIq -45/45 D2b L
438 29-01 600$ 20-02 22-02-85 10.85$+1 k2 L 100 IIIq -45/45 D2b L
2.100 van 1000
492 12-04 500$ 24-05 28-05-85 12.70$+1 k2 L 100 III-80 -45/45 D2b L
544 19-09 1.000$ 16-10 17-10-85 10.35$+1 k2 L 100 IIIp -55/40 D2b L
80009 14-01 10.000 01-02 18-04-88 12.190+1 L 100 IIIp -60/40 D2b L
Alle van dezelfde cylinder!!
$nr rollen van 5000
-$nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn, of bij recente
oplagen dat ze nog niet gezien zijn.
Rolzegels:
bestelling aflevering rug- druk- papier gom corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf nr richting raster tand
25c
45 29-12 10.499+240 13-05 17-05-76 9.240+2 k1 L 100 IIIa -45/45 D2a L
611 02-11 10.219+220 24-11 29-11-77 9.115+2 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
83 07-07 12.800+860 10-09 14-09-82 11.355+1 k2 L 100 IIIb -70/25 D2b L
400 14-11 1.000$ 28-11 04-12-84 3.94$+1 k2 L 100 IIIq -45/45 D2b L
439 29-01 1.000$ 21-02 22-02-85 3.77$+1 k2 L 100 IIIq -45/45 D2b L
1000 van 1000
494 12-04 500$ geen 31-12-85 500$
497 22-04 10.000 16/
17-10 21-10-85 10.940+1 k2 L 100 I-45/45 -45/45 D2b schp
Er zijn 2 cylinders gebruikt, de eerste voor de eerste bestelling, de tweede [G88] voor de
latere. Bij de bestelling 494 en 497 zijn ten behoeve van gebruik op de GOEBEL er registerblokken
bijgeëtst:
hor. balk met punt er boven naast rij 14 [gerasterd]
schuine balk naast rij 15 [gerasterd]
hor. balk naast rij 17 [gegraveerd]
schuine balk naast rij 18 [gerasterd]
hor. balk naast rij 19 [gerasterd]
40c
13 10-11 10.215+824 27/
30-08 01-09-76 9.705+1 k1 L 100 IIIa -45/45 D2a L
524 28-07 10.137+039 17-08 19-08-77 9.414+2 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
781 03-04 10.686+840 08-05 10-05-78 9.810+1 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
901 23-08 10.080+870 06-10 12-10-78 8.600+1 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
Alle van dezelfde cylinder!!
45c
12 10-11 10.417+260 05-10 08-09-76 9.956+2 k1 L 100 IIIa -45/45 D2a L
526 28-07 11.741+410 31-08/
01-09 05-09-77 11.313+2 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
796 20-04 9.060+820 09-05 12-05-78 6.333+1 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
941 09-10 10.670+840 23-10 26-10-78 9.330+1 k2 L 100 IIIa -45/45 D2a L
521 05-08 9.740+840 05-11 06-11-80 8.525+1 k2 L 100 IIIa -45/45 D2b L
620 05-11 12.090+780 10- 12-02-81 11.300+1 k2 L 100 IIIa -70/20 D2b L
440 29-01 725$ 19/
20-02 21-02-85 1580$+1 k2 L 100 IIIq -45/45 D2b L
491 12-04 500$ 22/
23-05 23-05-85 1215$+1 k2 L 100 III-80 -45/45 D2b L
Er zijn 2 cylinders gebruikt: de eerste voor de bestellingen 12 t/m 941, de 2e voor de latere
bestellingen.
$$nr rollen van 5000
-$nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn, of bij recente
oplagen dat ze nog niet gezien zijn.
Rolzegels:
bestelling aflevering rug- druk- papier gom corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf nr richting raster tand
50c
371 17-01 21.311+650 14-06 17-06-77 20.553+4 k2 L 125 IIIa -60/30 D2a L
934 19-12 12.470+795 05-02 24-02-82 10.395+1 k2 L 125 IIIa -70/20 D2b L
110 23-09 13.381+680 22/
23-11 25-11-82 12.735+3 k2 L 125 IIIb -70/20 D2b L
245 14-06 11.700+840 08-07 09-07-83 11.700+2 k2 L 125 IIIb -45/45 D2b L
315 13-02 10.000 19-04 16-04-84 11.140+2 k2 L 125 III-80 -45/45 D2b L
392 17-10 10.000 07-11 08-11-84 11.695+1 k2 L 125 IIIq -45/45 D2b L
432 17-01 10.000 07-02 24-01-85 13.050 k2 L 125 IIIq -45/45 D2b L
436 29-01 07-02 08-02-85 1640$+1 k2 L 125 IIIq -45/45 D2b L
774 26-03 500# 23/
24-04 27-04-87 500#+1 L4 L 125 IIIp -45/45 D2b L
Er zijn 2 cylinders gebruikt, de eerste voor de eerste tot en met de vierde bestelling, de tweede
voor de latere.
$$nr rollen van 5000 # rollen van 10000
-$nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn, of bij recente
oplagen dat ze nog niet gezien zijn.
Rolzegels:
bestelling aflevering rug- druk- papier gom corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf nr richting raster tand
55c
711 11-02 10.301+250 18/
19-05 22-05-81 9.300+2 k2 L 125 IIIa -45/45 D2b ?
385 03-09 500$ 18/ 542$+1 k2 L 125 III-80 -45/45 D2b L
19-09 19-09-84 875 van 1000
522 26-06 210$ 12-09 16-09-85 452$+1 L 125 IIIp -45/45 D2b L
586 03-01 1.000$ 15-01 -86 L 125 III-80 -45/45 D2b L
20-01 -86 L 125 IIIp -45/45 D2b L
599 06-01 10.000 geen 30-05-86 10.800
600 06-01 10.000 17-01 24-01-86 10.000 L 125 I-45/45 -45/45 D2b schp
735 04-12 10.000 geen -86 10.145+1
738 10-12 1.000$ 19-01 20-01-87 1.025$+1 L 125 I-45/45 -45/45 D2b schp
775 26-03 500# 14-10 10-11-87 510#+1 L 125 IIIp -60/40 D2b schp
824 = 700017 [07-12]
31-08 10.000 15-10 14-10-87 10.260+1 L 125 IIIp -60/40 D2b schp
80008 14-01 10.000 * 05-02 13-04-88 12.530+10 L 125 IIIp -60/40 D2b L
Slechts een cylinder!! Ten behoeve van de GOEBEL is onder de hor. registerbalk een schuine
gegraveerd. Het scheerperforaat is bij bestelling 775 van een nieuwe trommel: linkerbaan links een
doorlopend verticaal perforaat, linkerbaan rechts op een plaats en aantal horiz. pennen [ter
plaatsbepaling op de trommel], de rechterbaan heeft hetzelfde beeld als de linkerbaan.
90041 28-04 -89 L 125 IIIp -70/30 D2b schp
90087 16/
18-05 -89 L 125 IIIp -70/30 D2b schp
21 24-01 -90 L 125 III-80 -45/45 D2b schp
237 20/
26-11 -90 L 125 IIIp -70/30 D2b schp
60c 712 11-02 11.431+245 08/
11-05 14-05-81 10.280+2 k2 L 125 IIIa -45/45 D2b L
111 23-09 13.500+780 22-11 23-11-82 12.895+1 k2 L 125 IIIb -70/20 D2b L
228 10-05 13.670+840 05-07 08-07-83 12.910+1 k2 L 125 IIIb -45/45 D2b L
383 25-08 275$ 28-08 30-08-84 318$+1 k2 L 125 IIIq -45/45 D2b L
389 14-09 5.000 06-11 08-11-84 7.200+1 k2 L 125 IIIq -45/45 D2b L
431 17-01 10.000 22-02 27-02-85 13.850+1 k2 L 125 IIIq -45/45 D2b L
516 26-06 500$ - 15-10-85 780$
518 26-08 10.000 12/
13-09 16-09-85 10.000+1 k2 L 125 III-80 -45/45 D2b L
585 03-01 500$ 21/ 540$+1 k2 L 125 III-80 -45/45 D2b L
% 23-01 -86
680 23-07 500$ - 15-10-86 540$
*$nr lichtechte inkt
$$nr rollen van 5000 # rollen van 10000
-$nr zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen zijn, of bij recente
oplagen dat ze nog niet gezien zijn.
Rolzegels:
bestelling aflevering rug- druk- papier corr.
nr datum aantal accoord 1e afl. gaaf nr. richting raster gom tand
65c
601 06-01 10.000 15-05 20-05-86 7.755 + 40 los L 125 IIIp -45/45 D2b L
635 02-04 500$ 15-05 -86 520$ + 2 k2 L 125 III-80 -45/45 D2b L
673 09-07 10.000 14/
15-07 -86 10.250 + 2 L 125 IIIp -45/45 D2b L
695 09-09 10.000 10-10 -86 10.730 + 1 R 125 III-80 - / D2b R
825 = 70019 [07-12]
31-08 10.000 21-12 23-12-87 8.790 + 1 L 125 IIIp -70/30 D2b L
80007 14-01 10.000 16/
17-02 20-04-88 12.300 + 1 L 125 IIIp -70/30 D2b L
90040 29-05 -89 L 125 IIIp -70/30 D2b schp
90 21-11 -90 L 125 III-80 -45/45 D2b schp
427 12-03 -91 L 125 III-80 -45/45 D2b schp
De eerste vier en de zesde bestellingen alle dezelfde cylinder. Op de middenbaan: hor.
registerbalk, schuine en daaronder weer een horizontale. De vijfde bestelling heeft een afwijkende
cylinder met twee schuine registerbalken. Bij de zevende, achtste en negende bestelling staan de
drie registerbalken iets lager dan bij de zesde
%$nr weer op de Regina na de verhuizing eind 1985 naar de Waarderpolder.
$$nr rollen van 5000 - zonder datum in de kolom accoord betekent dat er geen modelvellen
zijn, of bij recente oplagen dat ze nog niet gezien zijn.
Automaatboekjes:
1e dag:
20ar 10-03-76
21ar 10-03-76
22ar 23-09-76
22br 26-05-77
22cr 01-08-76
23ar 23-09-76
23br 26-05-77
25ar 14-01-80
26ar 02-01-80
27ar 16-03-82
27br 01-04-85
28ar 16-03-82
33ar 17-06-86
33br 06-10-87
bestelling aflevering gom doorzicht glans kaft
nummer datum aantal accoord 1e afl. gaaf
20a
15 13-11 3.055.589 23-02-76 3.055.567 D2a IIIa -45/45 II
170 05-05 951.045 15-06-76 951.023 D2a IIIa -45/45 II
21a
16 13-11 2.089.089 16-02-76 2.089.067 D2a IIIa -45/45 III
138 09-04 2.196.131 03-05-76 2.196.109 D2a IIIa -45/45 II
22a
171 05-05 2.950.545 29-07-76 2.950.523 D2a IIIa -45/45
22b
449 09-03 2.969.840 09-05-77 2.969.818 D2a IIIa -45/45
22c
869 05-07 1.943.189 28-07-78 1.943.167 D2a IIIa -45/45 II
962 31-10 2.331.923 20-11-78 2.331.923 D2a IIIa -45/45 II
79 21-03 925.295 04-05-79 925.273 D2a IIIs III
23a
172 05-05 2.085.995 14-07-76 2.085.973 D2a IIIa -45/45 IIt *
306 11-11 2.000.084 07-12-76 2.000.040 D2a IIIa -45/45 IIt **
23b
450 09-03 2.721.650 12-04-77 2.721.628 D2a IIIa -45/45 IIt
[1.535.049] [1.535.027 +
1.186.601 bijgedrukt t.b.v. Amphilex]
*3br 40c met R100
**br 40c met R100 resp. R125
bestelling aflevering gom doorzicht glans kaft
nummer datum aantal accoord 1e afl. gaaf
25a
275 17-10 2.132.612 11-01-80 2.132.568
361 17-01 2.000.000 -80 2.225.545
26a
597 08-10 3.019.089 26-11-80 3.019.067 D2b IIIa
619 05-11 3.147.001 01-12-80 3.147.001 D2b IIIa
27a
942 24-12 3.232.572 24-02-82 3.232.550 D2b IIIa
D2b IIIb -70/20
982 19-02 3.061.444 08-04-82 3.061.422 D2b 'III? -45/45
27b
395 31-10 1.000.000 15-01-85 2.535.098 D2b IIIq -45/45
525 29-07 1.000.000 08-10-85 1.000.023
28a
943 24-12 3.410.073 04-03-82 3.410.051 D2b IIIb -70/20
983 19-02 3.304.044 30-03-82 3.304.022 D2b 'III? -45/45
33a
?560 03-02 2.500.000 14-03 17-03-86 2.460.267 D2b III-80 -45/45 schp
1.880.767? D2b IIIp -45/45 schp
33b
01-07?
783 08-04 1.800.000 -87 D2a IIIp -70/30 ?
178 30-06 -88
37
812 14-06 10.000.000 -08 -87
Kortings-zegel 1e dag 01-12-87.
Verhuiskaarten:
bestelling aflevering opmerkingen
nummer datum aantal accoord 1e afl. gaaf
45c
394 08-02 -77 vervallen [vanwege postcode-kaart]
252 12-09 4.900.000 14-12-79 3.706.598
351 21-12 4.900.000 14-03-80 aan de kantoren circa 1 april
505 03-06 4.900.000 08-09-80 4.678.500
659 09-12 4.900.000 04-03-81 4.682.598
792 18-06 2.450.000 11-11-81 2.353.000
876 23-10 4.900.000 -81 vervallen
50c
932 18-12 4.900.000 18-01-82 4.636.696
958 20-01 4.900.000 11-03-82 4.682.500
14 23-03 4.900.000 -82 3.816.040
97.900 kosteloos studiegebruik
204 19-04 4.900.000 21-06-83 4.764.549
259 15-08 4.900.000 27-10-83 4.771.449 waarvan 137.000 studiegebruik
316 10-02 4.900.000 27-03-84 4.792.849
393 17-10 4.900.000 25-01-85 4.738.000
487 11-04 4.900.000 10-07-85 4.823.500
524 29-07 4.900.000 15-01-86 4.744.500
50c A5
361 15-06 250.000 05-09-84 292.790
523 27-07 250.000 31-10-85 272.500
55c
?571 22-01 4.900.000 -86 4.488.000 waarvan 98.500 studiegebruik
622 22-01 4.900.000 -86 4.570.249
725 21-10 4.900.000 24/
27-11 -86 4.615.536
770 19-03 23-06 -87
848 17-11 -87
90023 27-06 -89
55c A5
589 03-01 250.000 21-05 12-06-86 288.008
709 10-10 250.000 07-10 15-10-86 286.516
814 12-06 250.000 19/
20-08 -87
849 30-11 -87
90270 27-12 -89
A5 = 4x8 kaarten, anders 6x6 kaarten = 102x148mm, alle op een offset-pers. Vanaf bestelling 90023
voor de gewone kaarten op de 5-kleuren GOEBEL in rasterdiepdruk met 4x5 kaarten.
4.2.met Eventuele groepen uitgewerkt naar varianten
In de hiernavolgende lijst staan per groep, per waarde de varianten aangegeven
met een kleine letter gevolgd door: papierdoorzicht/drukrichting,
verschijningsvorm. De gebruikte afkortingen voor de papiersoorten:
a-b = IIIa
c-d =
e-f = IIIr
g-h = 'IIIb+
j-k = IIIs
l-m = IIIb 30/16
n-o = 'III?
p-q = IIIq
r-s = III -80
t-u = IIIp
v-w = I-45
A = raster 100, fosfor. Harrison papier, papierrichting <->, gom D2a:
4-zijdig getand, vellen
5c b. IIIa/R LR 1 1976
10c a. IIIa/L LR 1 1976,78
b. IIIa/R LR 1 1976
1980-81 D2b
s. III-80/R LR 1 1985 D2b
25c b. IIIa/R LR 1 1976
1982 D2b
m. IIIb/R LR 1 1982 D2b
40c a. IIIa/L LR 2 1976
LR 3 1977
b. IIIa/R LR 1 1976
LR 3 1976-78
45c a. IIIa/L LR 2 1977
A = raster 100, fosfor. Harrison papier, papierrichting <->, gom D2a:
3-zijdig getand, boekjes
5c volle vlag
B ab. IIIa/BO 20a 1976
B 21a 1976
B 23a 1976
B 23b 1977
B ef. IIIr/BO 21a 1976
B gh.'III+/BO 21a
5c lege vlag
B ab. IIIa/BO 22a 1976
10c
B ab. IIIa/BO 20a 1976
O 20a 1976
B 21a 1976
O 21a 1976
B 22a 1976
B 22b 1977
B 22c 1978-79
B ef. IIIr/BO 21a 1976
O 21a 1976
B gh.'III+/BO 21a
O 21a
B jk. IIIs/BO 22c 1978-79
40c
O ab. IIIa/BO 21a 1976
O 23a 1976 [1e oplage
B 23a 1976 en deel 2e]
O ef. IIIr/BO 21a 1976
O gh.'III+/BO 21a
A = raster 100, fosfor. Harrison papier, papierrichting <->, gom D2a:
2-zijdig getand, rollen
5c a. IIIa/L k1 1976
10c a. IIIa/L k1 1976
k2 1977
1980 D2b
l. IIIb/L k2 1983 D2b
p. IIIq/L k2 1984-85 D2b
r. III-80/L k2 1985 D2b
t. IIIp/L k2 1985 D2b
25c a. IIIa/L k1 1976
k2 1977
l. IIIb/L k2 1982 D2b
p. IIIq/L k2 1984-85 D2b
40c a. IIIa/L k1 1976
k2 1977-78
45c a. IIIa/L k1 1976
k2 1977-78
k2 1980-81 D2b
p. IIIq/L k2 1985
r. III-80/L k2 1985
B = raster 125, fosfor. Harrison papier, papierrichting <->, gom D2b:
4-zijdig getand, vellen
5c a. IIIa/L LR 2 1981
b. IIIa/R LR 2 1979 D2a
1980
A 1981
10c m. IIIb/R A 1983
B 1983
25c b. IIIa/R A 1980
45c a. IIIa/L LR 3 1977 D2a
LR 4 1979 D2a
A 1980 D2a
b. IIIa/R LR 3 1977 D2a
A 1981
B 1981-82
k. IIIs/R LR 3 1977 D2a
50c a IIIa/L LR 1 1977 D2a
1980
b. IIIa/R LR 1 1977, 1979 D2a
1982
C 1983
m. IIIb/R LR 1 1982
B 1983
q IIIq/R LR 3 1984
r. III-80/L LR 2 1984
s. III-80/R LR 2 1984
LR 3 1984-85
55c b. IIIa/R LR 1 1981
A 1981
B 1981
C 1981
u. IIIp/R LR 2 1986
60c a. IIIa/L LR 1 1981
b. IIIa/R LR 1 1981
A 1982
m. IIIb/R A 1982
q. IIIq/R LR 1 1985
s. III-80/R LR 1 1983-84
65c s. III-80/R LR 1 1986
B = raster 125, fosfor. Harrison papier, papierrichting <->, gom D2b:
3-zijdig getand, boekjes
5c B ab. IIIa/BO 22b 1977
B 22c 1978-79
B 25a 1980
B 26a
O 26a
B jk. IIIs/BO 22c 1978-79
B 25a 1980
B a. IIIa/O 27a 1982 D2b
B m. IIIb/O 27a 1982 D2b
B o. 'III?/O 27a 1982 D2b
B q. IIIq/O 27b 1985 D2b
B s. III-80/O 33a 1986 D2b
10c B ab. IIIa/BO 26a
B m. IIIb/O 28a 1982 D2b
B o. 'III?/O 28a 1982 D2b
B s. III-80/O 33a 1986 D2b
40c B ab. IIIa/BO 23a 1976
O 23a 1976
[deel 2e oplage]
B 23b 1977
O 23b 1977
45c B ab. IIIa/BO 25a 1980
O 26a 1980
B jk. IIIs/BO 25a 1980
50c O ab. IIIa/BO 25a 1980
O jk. IIIs/BO 25a 1980
O m. IIIb/O 28a 1982 D2b
O o. 'III?/O 28a 1982 D2b
55c O s. III-80/O 33a 1986 D2b
B = raster 125, fosfor. Harrison papier, papierrichting <->, gom D2b:
2-zijdig getand, rollen
5c a. IIIa/L k1 1977 D2a
k2 1977-79 D2a
1980
r. III-80/L k2 1984
t. IIIp/L k2 1985
50c a. IIIa/L k2 1977 D2a
1982
l. IIIb/L k2 1982-83
p. IIIq/L k2 1984-85
r. III-80/L k2 1984
55c a. IIIa/L k2 1981
r. III-80/L k2 1984
t. IIIp/L k2 1986
60c a. IIIa/L k2 1981
l. IIIb/L k2 1982-83
p. IIIq/L k2 1984-85
r. III-80/L k2 1984
65c r. III-80/L k2 1986
t. IIIp/L k2 1986
B = raster 125, fosfor. Harrison papier, papierrichting <->, gom D2b:
2-zijdig getand, boekjes
5c
B a. IIIa/O 27a 1982
B l. IIIb/O 27a 1982
B o.'III?/O 27a 1982
B q. IIIq/O 27b 1984
10c
B l. IIIb/O 28a 1982
B o.'III?/O 28a 1982
50c
O l. IIIb/O 28a 1982
O o.'III?/O 28a 1982
55c
O s. III-80/O 33a 1986
B 33a 1986
O u. IIIp/O 33a 1986
B 33a 1986
4.3.= I-Kleurnuances
5. Gebruik/verkochte aantallen
5.1ruik/Verbruik totaal
5.2ruik/Verbruik uitgesplitst naar jaren
6. Literatuur
Bulletin Velrandbijzonderheden:
nr 3 Juli 1977 pag 38-41
5 Jan 1978 pag 91
R.C. Bakhuizen van den Brink: Het Harrison papier:1970-?
nr 17 Jan 1981 pag 349-359
nr 22 Apr 1982 pag 453-465
R.C. Bakhuizen van den Brink: Doorzicht
nr 16 Nov 1980 pag 339-340
R. v.d. Heuvel: emissie cijfertype Crouwel
nr 22 Jan 1982 pag 451-452
Th. de Klaver: scheerperforaat en drukrichting
Bulletin Automaatboekjes en rolzegels:
R.C. Bakhuizen van den Brink
?? Maart 1982 nr. 34
Th. de Klaver:
Ned.Maandblad voor Philatelie:
1981 pag 12 Nieuw perforaat bij Enschede
in Haarlem
1982 pag 417-424
Th. de Klaver: Cijferzegels type Crouwel 1976-heden
1985 pag 553
C. Stapel: Bedrukte Verhuiskaarten
1990 pag
R.C. Bakhuizen van den Brink
Postzak:
1991
C. Stapel
De gegraveerde Crouwel-zegels:
Alle nieuw te maken cylinders voor rasterdiepdruk zijn sinds eind 1990 gegraveerd. Dus ook nieuwe cylinders in de Crouwel-frankeerserie. Had het sinds eind 1990 bij rasterdiepdruk moeten aanmaken van cylinders met de Hell Helio Klischograph apparatuur - immmers de etsafdeling van Johez ging niet verhuizen naar het industrieterrein de Waarderpolder - ondermeer als bijwerking gehad dat bij de Beatrix-zegels de ondergrond-kleur geinverteerd werd en de zwarte stippen voortaan een kleur kregen, bij de Crouwel zegels is de bijwerking geweest dat de normering, de stand van de randbedrukking ten opzichte van het zegelbeeld gewijzigd is van basis naar rechts tot basis naar links. Ook de plaats van de cylindernummers is anders geworden. N.B. Het is nu niet meer correct om van etsingnummers te spreken aangezien er niet meer geëtst wordt! De Crouwel zegels zijn als losse zegels het beste te herkennen door de vorm van de rasterpunten. Filatelistisch dient eigenlijk van een tweede Crouwel-reeks te worden gesproken: Crouwel II.
Alle velzegels in de Crouwel-tekening zijn gedrukt in dubbelvellen: 2x10x20 zegels, telcijfers in 1-20 links, 20-1 rechts. De zegels staan met de basis naar links in het vel als we de velrandbedrukking als uitgangspunt nemen. Een beschrijving noemen we genormeerd als we [ook bij de zegel-beschrijving] uitgaan van die stand. Onder zegel 200, een L of R met een gegenereerde "1". Onder zegels 191-193 de tekst "Artikelnummer: 100002" [5c], waarvan de cijfers gegenereerd". Onder zegel 194 een schuine register-balk, onder 195 een horizontale registerbalk. Op het linkervel naast de rijen 1/2 een van boven naar beneden in intensiteit toenemende 7-tal blokjes grijs. Tussen linker- en rechtervel op de horizontale afsnijding een 6-tal horizontale rasterlijntjes, zowel boven als onder terug te vinden.
De zegels worden meestal op de 5-kleuren GOEBEL-pers gedrukt en hebben dan als tanding het scheerperforaat dat bij die pers hoort, maar het komt toch nog vaak voor dat voor de druk uitgeweken wordt naar de REGINA-pers [een 4-kleuren rasterdiepdruk aan de rol pers van GOEBEL Darmstadt] met kamtanding. De perforatiemaat is in beide gevallen 13 1/2:12 3/4 14/16 tanden horizontaal/verticaal. Scheerperforaat is te herkennen aan de vliesjes die in de perforatie zijn blijven hangen en de restjes papier die aan (!eacutus)(!eacutus)n zijde omgeslagen aan de gomzijde zijn te zien. Bij kamtanding zijn de gaten meestal egaal glad of gelijkmatig gerafeld, er zijn geen vliesjes en hier en daar zitten min of meer komplete perforatie-rondjes nog aan het zegel vast. Bij de Regina-kam met een dubbele slag ziet men die perforatie-rondjes vaak twee zegels verderop op precies dezelfde plaats. Ook de kam-slag kan wordt korter of langer zijn wat betekent dat aan de uiteinden van het zegel er smallere of dikkere tanden te zien zijn. Deze worden correctie-tanden genoemd omdat ze vaak ontstonden als de perforeer-machine bij een geleidelijk verloop van de kamslag een correctie uitvoerde. Bij de Crouwel-zegels vinden we eventuele correctie-tanden aan de uiterst linkerzijde resp. rechterzijde genoteerd met corr.L resp. corr.R.
De hieronder aangegeven drukrichting gelden ook voor de ongenormeerde dus losse zegels. Drukrichting R voor de losse zegels betekent O voor het loketvel.
Het papier is fosforescent rasterdiepdrukpapier van Harrison and Sons, HS3 1630/7%, dat aan de beeldzijde onder UV-licht wit oplicht en nalicht [fosforesceert], aan de gomzijde wit oplicht doch niet nalicht [fluoresceert] resp. niet of nauwelijks meer oplicht. De papierrichting is <->, voor de ongenormeerde zegels, | voor het genormeerde vel. De gom is de door JOHEZ aangebrachte D2b gom.
De rolzegels hebben een dubbelbaan van 2x10x21 zegels. Op de linkervelrand van de linkerbaan naast de rijen 1/2 een van boven naar beneden in intensiteit toenemend 7-tal blokjes. Naast rij 10 op de tussenstrook een schuine register-balk [met een lichte punt erin die we terugvinden bij alle waarden!], naast rij 11 een horizontale registerbalk. Bij de 10c is dat rij 9 en 10, bij de 70c en 80c rij 10 en 11. Bij de 5c en 60c moet dat nog eens nagekeken worden.
De tanding is ook weer afhankelijk van op welke pers gedrukt scheerperforaat of kamtanding. Tussen de zegels is de tanding horizontaal onderbroken en verder zien we op de drukvellen nog een verticaal geheel doorlopende perforatie alleen op de linker- en rechtervelranden van zowel linker- als rechterbaan. Bij sommige oplagen, met scheerperforaat, ontbreekt de perforatie aan de linker-kant resp. aan de rechterkant. Drukrichting [aan losse zegels] is L. Het papier is in principe hetzelde fosforescent rasterdiepdrukpapier van Harrison and Sons, HS3 1630/7%.
De gegraveerde rasterpunten zijn enigszins ruitvormig en maken, genormeerd, een hoek van -30/30 met de horizon, en tellen horizontaal 7 punten per millimeter resp. verticaal 10 punten per millimeter. De 70c heeft een wat grover raster en telt 6.5/8 punten horizontaal/verticaal per millimeter en hoeken van -40/40.
|
Drukdatum
Begin januari 1994 werden bij de Nederlandse zegels een drukdatum in de marge gezet. Het eerst bij een nieuwe oplage met de van 1,30 Beatrix inversie. zie NMP 1994 p.205
Is het nodig alle drukdata te noemen of misschien verkort of nog anders
voorbeelden verkort:
Waarde drukdatum
5 cent 13-FEB-95 8086
(L1 of R1)-FEB-911-APR-96 10128
15-APR-96 10128
16-APR-96 10128
25-10-00 7246
of nog anders:
5 cent (L1 of R1):13-FEB-95/8086; 11-APR-96/10128; 15-APR-96/10128; 16-APR-96/10128; 25-10-00/7246.
Waarde drukdatum en oplage / nummer
5 cent 13-FEB-95 8086/000003666
(L1 of R1)-FEB-913-FEB-95 8086/000052019
11-APR-96 10128/000003808
11-APR-96 10128/000003809
11-APR-96 10128/000003812
11-APR-96 10128/000003813
11-APR-96 10128/000004073
11-APR-96 10128/000008500
11-APR-96 10128/000017916
15-APR-96 10128/000020542
15-APR-96 10128/000113133
16-APR-96 10128/000114332
16-APR-96 10128/000120956
25-10-00 7246/000002150
25-10-00 7246/000006541
25-10-00 7246/000027099
25-10-00 7246/000027100
25-10-00 7246/000027101
25-10-00 7246/000027102
25-10-00 7246/000030192
10 cent 23-AUG-94 7482/000003829
(L1 of R1)-AUG-923-AUG-94 7482/000019850
23-AUG-94 7482/000019851
23-AUG-94 7482/000061631
23-AUG-94 7482/000063670
23-AUG-94 7482/000063671
24-AUG-94 7482/000080047
24-AUG-94 7482/000136380
24-AUG-94 7482/000136382
24-AUG-94 7482/000164415
22-JAN-96 9864/000006055
22-JAN-96 9864/000006056
22-JAN-96 9864/000008634
22-JAN-96 9864/000030801
22-JAN-96 9864/000030802
22-JAN-96 9864/000039637
23-JAN-96 9864/000042094
23-JAN-96 9864/000045493
23-JAN-96 9864/000045494
23-JAN-96 9864/000048413
23-JAN-96 9864/000048415
23-JAN-96 9864/000048417
23-JAN-96 9864/000097164
24-JAN-96 9864/000104083
24-JAN-96 9864/000125088
29-AUG-96 10984/000004686
29-AUG-96 10984/000007979
29-AUG-96 10984/000009570
29-AUG-96 10984/000009573
30-AUG-96 10984/000015383
30-AUG-96 10984/000044753
30-AUG-96 10984/000044754
30-AUG-96 10984/000050713
30-AUG-96 10984/000112608
16-SEP-96 11104/000000688
16-SEP-96 11104/000000689
16-SEP-96 11104/000001350
16-SEP-96 11104/000002729
16-SEP-96 11104/000004271
17-SEP-96 11104/000004750
17-SEP-96 11104/000016002
17-SEP-96 11104/000016003
17-SEP-96 11104/000019580
17-SEP-96 11104/000079297
18-SEP-96 11104/000089455
18-SEP-96 11104/000106422
18-SEP-96 11104/000106423
18-SEP-96 11104/000141167
18-SEP-96 11104/000150354
19-SEP-96 11104/000152944
19-SEP-96 11104/000174060
19-SEP-96 11104/000218174
24-10-00 7151/000002890
24-10-00 7151/000003815
24-10-00 7151/000003816
24-10-00 7151/000003817
24-10-00 7151/000003818
24-10-00 7151/000010362
24-10-00 7151/000032694
25 cent 02-SEP-96 11045/000004891
(L1 of R1)-SEP-902-SEP-96 11045/000004972
02-SEP-96 11045/000030367
02-SEP-96 11045/000030368
02-SEP-96 11045/000033562
02-SEP-96 11045/000056319
08-JAN-98 13369/000002211
08-JAN-98 13369/000002212
08-JAN-98 13369/000002781
08-JAN-98 13369/000027934
08-JAN-98 13369/000057811
29-04-99 4846/000002182
29-04-99 4846/000002183
29-04-99 4846/000003062
29-04-99 4846/000027827
29-04-99 4846/000031556
29-04-99 4846/000051977
04-05-99 4846/000002182
04-05-99 4846/000002183
04-05-99 4846/000006325
04-05-99 4846/000006326
04-05-99 4846/000006327
04-05-99 4846/000006328
25 cent 04-05-99 4846/000056327
(L2 of R2)-05-9904-05-99 4846/000056328
04-05-99 4846/000057667
04-05-99 4846/000066257
70 cent 3-MRT-94 6666/000008360
(L1 of R1)MRT-943-MRT-94 6666/000008367
3-MRT-94 6666/000011759
3-MRT-94 6666/000125134
4-MRT-94 6666/000197278
4-MRT-94 6666/000210117
4-MRT-94 6666/000218026
4-MRT-94 6666/000284666
29-JUL-94 1116/000009185
29-JUL-94 1116/000009186
29-JUL-94 1116/000020197
29-JUL-94 1116/000032765 (afb. 405)
29-JUL-94 1116/000138580
1-AUG-94 1116/000140238
1-AUG-94 1116/000215814
1-AUG-94 1116/000215815
1-AUG-94 1116/000338559
21-NOV-94 1155/000005679
21-NOV-94 1155/000015438
21-NOV-94 1155/000015439
21-NOV-94 1155/000113883
22-NOV-94 1155/000135185
22-NOV-94 1155/000308894
22-NOV-94 1155/000313710
22-NOV-94 1155/000313711
26-JUL-95 9071/000002840
26-JUL-95 9071/000006322
26-JUL-95 9071/000006323
26-JUL-95 9071/000006800
26-JUL-95 9071/000025206
26-JUL-95 9071/000025856
27-JUL-95 9071/000053310
27-JUL-95 9071/000053311
27-JUL-95 9071/000053312
27-JUL-95 9071/000053313
27-JUL-95 9071/000029037
27-JUL-95 9071/000091444
28-JUL-95 9071/000108034
28-JUL-95 9071/000174004
28-JUL-95 9071/000174005
28-JUL-95 9071/000249387
28-JUL-95 9071/000250069
28-JUL-95 9071/000264593
28-JUL-95 9071/000302462
28-JUL-95 9071/000308784
31-JUL-95 9071/000310588
31-JUL-95 9071/000310589
31-JUL-95 9071/000323444
31-JUL-95 9071/000330776
31-JUL-95 9071/000330780
31-JUL-95 9071/000334565
5-FEB-96 9865/000003685
5-FEB-96 9865/000006408
5-FEB-96 9865/000006409
5-FEB-96 9865/000006412
5-FEB-96 9865/000006413
5-FEB-96 9865/000006446
6-FEB-96 9865/000017285
6-FEB-96 9865/000017396
6-FEB-96 9865/000017397
6-FEB-96 9865/000155261
26-FEB-96 9865/000183182
26-FEB-96 9865/000294200
26-FEB-96 9865/ 000308931
26-FEB-96 9865/000311367
28-AUG-96 10567/000005287
28-AUG-96 10567/000005288
28-AUG-96 10567/000005291
28-AUG-96 10567/000005292
28-AUG-96 10567/000050699
28-AUG-96 10567/000080711
28-AUG-96 10567/000133844
28-AUG-96 10567/000135218
29-AUG-96 10567/000162428
29-AUG-96 10567/000162429
29-AUG-96 10567/000209122
29-AUG-96 10567/000210394
29-AUG-96 10567/000210419
29-AUG-96 10567/000211553
29-AUG-96 10567/000219699
#!include ned\tralie.ui
!node 29-AUG-91940 "Tralie" op 3c Lebeau, ontwerp J. van Krimpen
!html_name-AUG-9ned_1940_tralie.htm
!(beg_pag)
!html_img_suffixned_1940jpg
!begin_descriptiond_1940!short
!item _d[A=]ipti raster 90 (3c) + 90 (Tralie)
!item _d[A=]ipti[B=]ter raster 90 (3c) + 67 1/2 (Tralie)
!item _d[A=]ipti[C=]ter raster 67 1/2 (3c) + 90 (Tralie)
!item _d[A=]ipti[D=]ter raster 67 1/2 (3c) + 67 1/2 (Tralie)
!end_description
|
DOH 438b 25-09-40
502 06-11-40 rollen
Beknopte geschiedenis: Verschijningsvorm: loketvellen:
10x20 5-60c
10x10 70-500c
loketboekjes:
4 blaadjes (3x2) 5, 7 1/2, 12 1/2c
gemengd 7 1/2c + (1 1/2, 2 1/2c offset Lebeau)
rollen:
500 7 1/2c + 2 1/2c
Normering: basis naar links: 5-60c, basis naar rechts: 70-500c |
|
Druk, drukvormen: rasterdiepdruk, velinleg Palatia:
loketvellen 10x20 5-60c
10x10 70-500c
loketboekjes 2x6x20 5, 7 1/2, 12 1/2c
rasterdiepdruk, aan de rol AF:
loketvellen 10x20 5-10, 22 1/2, 25,
40c
rollen 15x20 7 1/2c + 2 1/2c
Velranden:
oplaagletters op boven en onderrand:
A
B
telcijfers 1-20 en 20-1 op de zijranden
dubbele lijnen om het hele vel
etsingnummers AF:
ets.nr.(3c) 1 boven zegel 4 (5, 7 1/2c AF)
boven zegel 5 (overige)
ets.nr.(3c) 2 boven zegel 5
ets.nr.(3c) 3 boven ?
ets.nr.(3c) 4 boven zegel 8/9
ets.nr.(Tralie) 1 boven zegel 7/8 (5, 7 1/2c AF)
boven zegel 6/7 (10-60, 80c)
ets.nr. (Tralie) 2 boven zegel 7 (5c AF)
3 boven zegel 3
4 boven zegel 2
5 boven zegel ?
etsingnummers Palatia:
ets.nr.(3c) 1 boven zegel 6/7 (70c)
boven zegel 4/5 (80, 500c)
boven zegel 5 (overige)
ets.nr.(3c) 2 boven zegel 5
ets.nr.(3c) 3 boven ?
ets.nr.(3c) 4 boven zegel 8/9
ets.nr.(Tralie) 1 boven zegel 6/7 (10-60, 80c)
boven zegel 4/5 (70c)
boven zegel 6 (100c)
boven ? (250, 500c)
ets.nr. (Tralie) 2 boven zegel ?
3 boven zegel 3
|
|
Drukrichting: L voor alle AF vellen
R voor alle rollen
O voor 10-60c (1e oplage), 12 1/2, 20c (2e oplage)
B voor 70-500c (1e oplage), 5, 17 1/2, 30, 50c (2e oplage)
B en O voor 5, 7 1/2, 12 1/2c boekjes
Vanwege de verschillen in normering tussen de 5-60c en 70-500c is de richting waarin de drukinkt uitvloeit ten opzichte van een "leesbaar vel" bij de 1e oplage op de Palatia bij alle waarden gelijk. Verkrijgbaar: t/m 31-03-1941 5, 7 1/2, 17 1/2, 25, 30, 50c t/m 15-04-1941 rest Geldigheid: t/m 31-03-1944 Literatuur: Bulletin Velrandbijzonderheden:
nr 4 Oct 1977 pag 72-73
nr 12 Nov 1979 pag 242 (correctie)
B. Verbeek: 1940 Guilloche opdrukken
Ned.Maandblad voor Philatelie:
1979 pag 639-641, 728
D. Hille Ris Lambers en R.C. Bakhuizen v.d, Brink "De traliezegels onder de Loep"
1979 pag 909-915
D. Hille Ris Lambers "De traliezegels een aanzet tot onderzoek"
|
|
A= raster 90 (3c) + 90 (Tralie) 5c a. II/L vellen AF etsnrs 7 1/2 a. II/L vellen AF 10 d. II/O vellen Palatia 12 1/2 d. II/O " 17 1/2 d. II/O " 20 d. II/O " 22 1/2 d. II/O " 25 d. II/O " 30 d. II/O " 40 d. II/O " 50 d. II/O " 60 d. II/O " 70 c. II/B " 80 c. II/B " 250 c. II/B " 500 c. II/B " B= raster 90 (3c) + 67 1/2 (Tralie) 5c a. II/L vellen AF etsnrs 10c a. II/L vellen AF C= raster 67 1/2 (3c) + 90 (Tralie) 12 1/2c d. II/O vellen Palatia 30 d. II/B " 50 d. II/B " D= raster 67 1/2 (3c) + 67 1/2 (Tralie) 2 1/2c b. II/R rollen AF
e. IVd/R "
5 a. II/L vellen AF
c. II/B vellen Palatia,
boekjes Palatia
d. II/O vellen Palatia,
boekjes Palatia
7 1/2 a. II/L vellen AF
b. II/R rollen AF
c. II/B boekjes Palatia
d. II/O "
e. IVd/R rollen AF
12 1/2 c. II/B boekjes Palatia
d. II/O "
17 1/2 c. II/B vellen Palatia
20 d. II/O "
22 1/2 a. II/L vellen AF
25 a. II/L "
40 a. II/L "
100 c. II/B vellen Palatia
|
|
Oplage-cijfers: bestelling aflevering oplage druk- papier raster
nr datum aantal 1e afl. gaaf letter knip ets richting 3 tralie
5c lichtgroen
922 17-08 100.000 09-09-40 81.595 A - 1-1 L II 90 90
- 1-2 L II 90 67 1/2
148 04-11 300.000 15-11-40 264.231 B - 4-2 L II 67 1/2 67 1/2
- 4-3 L II 67 1/2 67 1/2
15 2-4 B II 67 1/2 67 1/2
15 2-5 B II 67 1/2 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 148.145 70/200
7 1/2c rood
923 17-08 300.000 23-09-40 264.093 A - 1-1 L II 90 90
149 04-11 300.000 03-12-40 273.275 B - 4-2 L II 67 1/2 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 115.349 174/200
10c lichtgroen
943 29-08 20.000 24-09-40 17.292 A 6 1-1 O II 90 90
100 22-10 50.000 vervallen B 3
[bestelling 943 opgehoogd met 60.000 vel]
943 31-10 60.000 53.321 A - 1-2 L II 90? 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 27.025 186/200
12 1/2c lichtblauw
944 29-08 20.000 11-09-40 17.879 A 3 1-1 O II 90 90
150 04-11 35.000 10-12-40 28.685 B 15 2-1 O II 67 1/2 90
vernietigd in juli 1941: 30.162 102/200
17 1/2 lichtgroen
945 29-08 10.000 19-09-40 8.684 A 11 1-1 O II 90 90
152 04-11 10.000 11-12-40 8.859 B 18 2-2 B II 67 1/2 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 11.953 72/200
20c lichtgroen
946 29-08 10.000 24-09-40 9.062 A 18 1-1 O II 90 90
151 04-11 25.000 28-11-40 22.313 B 6 2-2 O II 67 1/2 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 18.550 26/200
22 1/2c lichtgroen
947 29-08 4.000 24-09-40 3.382 A 17 1-1 O II 90 90
101 22-10 5.000 14-11-40 3.763 B 16 3-2 L II 67 1/2 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 4.386 159/200
25c lichtgroen
948 29-08 6.000 24-09-40 5.539 A 16 1-1 O II 90 90
102 22-10 6.000 14-11-40 4.979 B 15 3-2 L II 67 1/2 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 2.572 162/200
30c lichtgroen
949 29-08 4.000 04-10-40 3.605 A 15 1-1 O II 90 90
103 22-10 6.000 06-11-40 5.543 B 14 2-1 B II 67 1/2 90
vernietigd in juli 1941: 3.131 79/200
40c lichtgroen
950 29-08 4.000 04-10-40 3.459 A 14 1-1 O II 90 90
153 05-11 10.000 18-11-40 6.437 B 1 3-2 L II 67 1/2 67 1/2
3-
vernietigd in juli 1941: 7.208 126/200
50c lichtgroen
951 29-08 3.000 04-10-40 2.711 A 13 1-1 O II 90 90
104 22-10 3.000 07-11-40 2.608 B 17 2-1 B II 67 1/2 90
vernietigd in juli 1941: 1.919 169/200
60c lichtgroen
952 29-08 4.000 04-10-40 3.449 A 12 1-1 O II 90 90
vernietigd in juli 1941: 1.301
70c lichtgroen
953 29-08 4.000 04-10-40 3.565 A 10 1-1 B II 90 90
vernietigd in juli 1941: 663 33/100
80c lichtgroen
954 29-08 4.000 04-10-40 3.562 A 9 1-1 B II 90 90
vernietigd in juli 1941: 1.381 62/100
100c lichtgroen
955 29-08 7.000 07-10-40 6.189 A 8 1-1 B II 67 1/2 67 1/2
vernietigd in juli 1941: 4.642 41/100
250c lichtgroen
956 29-08 4.000 04-10-40 3.475 A 7 1-1 B II 90 90
vernietigd in juli 1941: 2.349 24/100
500c lichtgroen
957 29-08 4.000 04-10-40 3.392 A 4 1-1 B II 90 90
vernietigd in juli 1941: 2.284 75/100
|
|
Oplage-cijfers: Rolzegels: bestelling aflevering druk- papier raster
nr datum aantal 1e afl. gaaf richting 3 tralie
7 1/2 + 2 1/2c
061 10-10 26.316+270 24-10-40 25.371+270 R II A 67 1/2 67 1/2
R IV A 67 1/2 67 1/2
12 1/2c
139 31-10 -40 vervallen
Oplage-cijfers:! Loketboekjes: bestelling aflevering oplage druk- papier raster
nr datum aantal 1e afl. gaaf letter knip ets richting 3 tralie
24x5c
089 18-10 50.000 22-11-40 43.731 67 1/2 67 1/2
24x7 1/2c
090 18-10 200.000 22-11-40 173.716 67 1/2 67 1/2
24x12 1/2c
091 18-10 50.000 15-11-40 3.960 67 1/2 67 1/2
306
6x [1 1/2, 2 1/2c Lebeau offset!! + 5, 7 1/2c Tralie]
092 18-10 80.000 22-11-40 65.206 67 1/2 67 1/2
|